Spirit of Alma

סיורים בעיר הלבנה

אדריכלות וקולינריה

ליבי כהן | Secret Urban History
מתמחה בשיטוטים אורבניים ייחודיים המעניקים נקודת מבט חדשה ומפתיעה על המרקם העירוני, על הקו המקשר בין העיר לתרבות, היסטוריה, אדריכלות, אמנות והתרבות המקומית. הסיורים מודרכים ע”י ליבי כהן – בוגרת שנקר במחלקה לאמנות ומורת דרך מוסמכת.

אמנות ותרבות ברוטשילד-הרצל: סיור תרבות בלב העיר: בסיור המתחיל בשדרות רוטשילד, נחשף לתהליכים חברתיים ופוליטיים אשר השפיעו על הסביבה הבנויה, ונכיר את סיפורם של המהגרים שתרמו לגיבוש זהותה התרבותית של העיר. נכיר רחובות צדדיים עם הסטוריה מרתקת ואדריכלות ייחודית. במהלך הסיור ננוע דרומה לכוון שכונת פלורנטין, נלמד על מקורות אומנות הרחוב ונבין מתי הגיעה לרחובות תל אביב. נסייר בין בתים לשימור ובתי מלאכה. נגלה את הציורים והצבעים המסתתרים ביניהם ונכיר את הפנינים הנסתרות של השכונה. הסיור יעניק לכם נקודת מבט חדשה על המרקם העירוני ויעמיד לנגד עיניכם את מקימי העיר, האדריכלים שעיצבו אותה והאמנים שהלכו בשדרותיה. ניתן לשלב טעימות / אירוח סטודיו אצל אמן בעלות נוספת.

שכונה שהיא בועה – סיור תרבות בגן החשמל: בלב תל אביב, לא רחוק מרעש הקידוחים של הרכבת הקלה, יש בועה של שקט. שכונת גן החשמל עברה גלגולים רבים- משכונת יוקרה בשנותיה הראשונות של תל אביב עד הפיכתה לאזור מפוקפק ומוזנח. אך בעשור האחרון נדמה שהיא הולכת ונכבשת על ידי אנשי אמנות ואופנה המשנים את פניה. במהלך הסיור נכיר את הגלגולים השונים שעברו על המקום והותירו את חותמם על המבנים בשכונה מפניני אדריכלות הנעות מבתי חלומות מקושטים ועד למבנים נקיי קווים בסגנון בינלאומי. נכיר עבודות אמנות אורבנית- כאלה המעטרות קירות מרכזיים וכאלה החבויות מעין, ונכיר את סיפוריהם של האמנים הפעילים בשכונה והקשר המיוחד שיש להם למקום. ניתן לשלב טעימות / אירוח סטודיו אצל אמן בעלות נוספת

סיור ביקורי סטודיו – סיור אמנות ועיצוב עם מפגשים ייחודיים: סצנת האמנות והעיצוב התל אביבית מגוונת, מרגשת ומתחדשת ללא הרף. סיור זה מציע הזדמנות ייחודית לבקר במרחבי עבודה פרטיים של אמנים שלרוב אינם פתוחים לקהל הרחב. במהלך סיורנו נפגוש אמנים שיספקו לנו הצצה למאחורי הקלעים של סצנת האמנות והעיצוב המקומית, נקיים איתם דיון פתוח ונלמד על תהליך היצירה, המוטיבציה וההשראה שלהם. הסיור משלב ביקור בשלושה חללי עבודה פרטיים ו/או גלריות.

סיור גגות, מרפסות וחצרות נסתרות: בשנות ה-20 כחלק מתכנונה כ”עיר גנים”, התמלאה תל אביב ב”כיסים ירוקים”, גינות וחצרות שנועדו לחבר בין שטחים פרטיים וציבוריים. בשנות ה-30 נוספו לה מרפסות גדולות שיחד עם הגגות המשותפים יצרו מרחבים אולטימטיביים לבילוי בצוותא עם השכנים. על אף התפקיד החשוב שמילאו החצרות, הגגות והמרפסות בחיי החברה המקומיים – במהלך השנים הם לרוב נשכחו והפכו לעזובים.

בסיור נכיר את החלקים הנשכחים הללו בעיר, נלמד על האדריכלים בעלי החזון שתכננו אותם ונגלה את הברים, בתי הקפה והגלריות שעושים בהן שימוש כיום. נגלה את תל אביב דרך גגותיה, נציץ עליה מלמעלה ונקבל נקודת מבט חדשה ומרעננת על המימד הפחות מוכר שלה.

ניתן לשלב טעימות בעלות נוספת.

סיגל וייסבין רוזמן – Miz Culture | סיורים בעקבות אמנים, סיור בין יוצרים עכשוויים בתל-אביב
אוצרת תרבות, פרפורמרית וכותבת. כ-25 שנה בתחום התרבות: ניהלה אמנותית את “פסטיבל אשה” בחולון ופסטיבל המשוררים “שער” של הליקון. הייתה נספחת התרבות של ישראל בהולנד. שפטה בפסטיבלים וועדות פרסים בארץ ובחו”ל. החלה את דרכה כשחקנית, בוגרת ניסן נתיב ת”א. למדה ספרות, מגדר ואמנויות באוניברסיטת ת”א ובאוניברסיטה הפתוחה. בוגרת תכנית העמיתים של ‘עלמא’ (בית לתרבות עברית) וכיתת השירה של ‘הליקון’.

תל אביב היא הלב הפועם של היצירה הישראלית. בכל רגע נתון מתרחשת בה עשייה אמנותית סוערת, מרתקת ומהדהדת את הזהות הישראלית העכשווית. בסיורים אלו נכיר את היוצרים החיים והפועלים בה ונפגוש את העיר, המרחב הציבורי, מנקודת המבט של האמן.

מסלול מס’ 1: מעלמא נצא לאורך שדרות רוטשילד, נבקר במתחמי תרבות מעניינים, בתים וגלריות, שם נפגוש יוצרים מתחומים שונים. נדבר על ההיסטוריה התרבותית של השדרה, אדריכלות ואמנות במרחב הציבורי. יחד עם היוצרים נשוחח על מופע תלוי מקום. משך הסיור כשעתיים והוא כולל כיבוד אוכל מקומי. נקודת סיום: כיכר הבימה.

מסלול מס’ 2: מעלמא נצא לכיוון אברהם הוסטל והמתחם המתחדש סביבו. נבקר בחללי סטודיו, עבודה ותצוגה מעניינים של מעצבות, נפגוש לשיחה אישית יוצרים מתחומים שונים וכמובן נטעם אוכל מקומי. משך הסיור כשעתיים.

מסלול מס’ 3: מעלמא לכיוון פארק המסילה “שדרות העצמאות”. הסיור אורך כשעתיים וחצי. עד 25 איש וכולל טעימות ומפגשים. שינויים בתוכנית ייעשו תוך תיאום מראש.

אדר סקר
אדריכל, יזם ומתמחה בהתחדשות עירונית.
מכבסת המילים ״התחדשות עירונית”: מי מרוויח מי מפסיד? סקירה והצעות למסלול התקדמות חלופי”.

לירז כהן מרדכי – Fashionating by Liri
בעלת ניסיון בינלאומי בהוראה בדגש על תחומי הקיימות והחדשנות באופנה וכן בהתמקדות באופנה ישראלית. לאורך 15השנים האחרונות לירז מרצה ומעבירה תכנים העוסקים באופנה ישראלית, קיימות וחדשנות בצפון אמריקה ובישראל, הרצתה בלמעלה מ- 50 אוניברסיטאות ומחלקות לעיצוב אופנה בארה”ב. בנוסף לירז יועצת לחברות, סטארטאפים וארגונים שונים בנושא חדשנות ואימפקט בעולם האופנה

סיור הדגל – סיפורה של האופנה הישראלית: הסיור הכי שיק ישראלי שיש. במשך שנים, רבים וטובים ניסו להגדיר מהו “הבגד הלאומי” וכיצד אופנה ישראלית צריכה להיראות. לפני שנתיים מוזיאון ישראל בירושלים אף הקדיש תערוכה שלמה לנושא. בסיור זה נפגוש מעצבים אייקונים וייחודים ודרכם נספר את סיפורה של האופנה הישראלית. נשמע מתי ישראל פורסמה במגזין “ווג” העולמי, כיצד בגדי הים הישראלים שיגעו את העולם, ומי המעצבים המבטיחים של תעשיית האופנה כיום.

סיור אופנה בדרום תל אביב – על השראה ויצירה: באזור הכי לא צפוי, רחוק מהגלאם התל- אביבי, בין מוסכים למפעלים מאובקים קם לו האזור הכי בועט, נועז ויצירתי של עולם האופנה הישראלי. שם נמצא, בין סמטאות צרות ומעליות נטושות את חללי העבודה של כמה ממעצבי האופנה פורצי הדרך. בסיור זה נעסוק בקשר שבין אמנות לאופנה, ובין יצירה למשמעות.

“להביט לאופנה בלבן שבעיניים” סיור על עולם האופנה האמיתי: במשך שנים, רבים וטובים ניסו להגדיר מהו “הבגד הלאומי” וכיצד אופנה ישראלית צריכה להיראות. בסיור זה מעבר לתצוגות האופנה הנחשקות, הפקות מושקעות, דוגמניות מהממות, גלאם ונצנצים, נמצאת התעשייה השנייה הכי מזהמת בעולם. תעשיה שלאורך כל הדרך גובה קורבנות סביבתיים ואנושיים ומשפיעה על האופן שבו אנו חושבים וצורכים. בסיור זה נחזור אחורה, נתחבר למושג אופנה איטית, לייצור איטי ומקומי, נבין מה ההבדל בין מחזור למחדוש ונכיר את המעצבים שבוחרים לעבוד קצת אחרת. נכיר גם את סיפורו המרתק של גן החשמל מימי הקמת תל-אביב ושכונת “רמת השרון” ועד ימינו אנו. נבקר בסטודיו של המעצבים הוותיקים והצעירים שפועלים בשכונה ונשמע את סיפוריהם האישיים ומקורות ההשראה שלהם.

כל סיורי האופנה כוללים עצירת התרעננות עם מימוזות, שתייה חמה/קפה קר, עוגיות או פירות העונה ואורכים כשעתיים וחצי-שלוש.

נטלי ברלינר | סיור קולינרי בשוק הכרמל וכרם התימנים
שוק הכרמל וכרם התימנים: נכיר את השוק הכי נחשב בת”א ואת השכונה לצידו שנהייתה לפנינת נדל”ן: שוק הכרמל וכרם התימנים. נתחיל מכיכר מגן דוד על רחוב אלנבי,. לאחר מכן נצעד לאורך השוק בין מוכרי הבגדים הרעשנים לדוכני הדגים ומעדניות הגבינות. נעבור לכרם התימנים הצמודה נשמע סיפורים על זמרים ותיקים ומפורסמים שצמחו מהשכונה, נכיר מוכר קפה ששר אופרה ונגלה את הקסם שנשאר בה עד היום. נראה את השפים הצעירים שפתחו דוכנים בשוק ומנסים למכור גורמה בפיתה ונשמע למה עוד מעט כל זה הולך להשתנות ללא היכר ולעולם לא יחזור להיות אותו דבר. מה נטעם?

אופציות לטעימות כשרות : לחוח עם ביצה וסמבוסק במאפייה תימנית, חומוס גורמה, פלאפל טרי בדוכן הכי ותיק בשוק, שייק פירות טבעי אצל מלכת המיצים, פיש אנד צ’יפס או סביצ’ה בחנות דגים, מלבי עבודת יד, קפה משובח, מעדן אסאי אצל עוזיאלי איש האתרוגים, קיורטוש (מאפה הונגרי מבצק שמרים), בירה ממבשלה ישראלית ועוד (עד 25 משתתפים).

סיור קולינרי מודרך ברחוב לוינסקי: שוק לוינסקי- חגיגה של צבעים, טעמים וריחות מן העבר. מה המכנה המשותף למעדנייה, בורקס תורכי, מרציפן ותבלינים? רמז- את כולם אפשר למצוא ברחוב אחד קטן ומיוחד. בואו לפגוש את האנשים ש”עשו היסטוריה”- מהפועלים הפשוטים שהגיעו מסלוניקי ועד לסופרים וה”אבות המייסדים” של העיר תל אביב. מה נטעם?

אופציות לטעימות כשרות: בורקס טורקי במילויים שונים עם כוס איירן, גבינות סלטים ודגים מעושנים במעדנייה, חומוס גורמה ופלאפל, עלי גפן, מרק קובה עלי גפן וממולאים, עוגת פרג ומרציפן במאפייה יוונית, קאפקייק או בראוניז
עבודת-יד בקונדיטוריה בוטיק, תה סחלב בחנות תבלינים, צ’ייסר ערק בבר אניס הראשון במזרח התיכון ועוד. שוק הכרמל וכרם התימנים ושוק לוינסקי (עד 15 משתתפים).

חברת “גרפיטיול”
סיור גרפיטי חוויתי בשכונת פלורנטין בתל אביב

בסיור נגלה: איך ציור גרפיטי יכול לעלות את ערך הנכס שלך בשני מיליון דולר? איך אתם יכולים ליצור יצירה ב-10 דקות ולמכור אותה ב-1,000₪? מה קרה כשניסו למחוק את הגרפיטי הכי מפורסם בתל אביב? ומה צריך לקרות כדי שיוסיפו את הפרצוף שלך ליד איימי ווינהאוס וג׳ימי הנדריקס?

הילה קרן-שטיינמץ | היסטוריה-אדריכלות
אדריכלית ומורת דרך מוסמכת. עוסקת בנושאים שבין האדריכלות לתיירות ומדריכה סיורים הנוגעים לעיר הלבנה, סוגיות שימור ותכנון עירוני. פעילה באיקומוס, אירגון השימור העוסק באתרי מורשת ומורשת עולמית ובמסגרתו יו”ר הוועדה לתיירות מורשת

סדרת טיולי תל אביב: ובהם נגיעה בנושאי תיכנון עירוני, סגנונות אדריכליים, העיר הלבנה, סיפורים והיסטוריה עירונית .
מגידוביץ’, בצלאל וחברים: ברחובות גולדברג, מאז”ה, נחמני ושדרות רוטשילד. נכיר את הסגנון הבינ”ל ומדוע מכנים אותו “באוהאוס”, נראה כיצד אריחי בצלאל משולבים בבתי העיר ונדבר על יהודה מגידוביץ- אדריכל העיר הראשון .

פארק המסילה ונגיעה בשוק לוינסקי התוסס: טיול לאורך הפארק החדש, שבעבר עברה בו מסילת הרכבת יפו-ירושלים וכיום עובר בו טוואי הרכבת הקלה החדשה.

ירוק בעיר הלבנה: מכיכר התרבות שליד היכל התרבות, לכיכר צינה דיזינגוף המחודשת: גינות גדס (מי היה סר פטריק גדס והשפעתו עד ימינו), עצי השיקמים בגן יעקב.

עידו דרור | היסטוריה-אדריכלות-חברה
מחנך (“קהילה” בית הספר הדמוקרטי ביפו), אמן רב-תחומי, ופעיל חברתי. בוגר תכנית העמיתים של ‘עלמא’

סיפור הקמת ת”א – נרטיבים לצמיחה של תל אביב: אחוזת בית, בית דיזנגוף וכלבו שלום

עיר לבנה עיר שחורה – סיור מעמדות:

תחנה ראשונה: בית עלמא – שדרות רוטשילד, המרכז המסחרי של ישראל, הבורסה הבנקים חברות הביטוח ומשרדי הניהול הן מרכז העצבים של הכלכלה הישראלית. מעמדות בתחילת היישוב: חזון עיר גנים – הקמת אחוזת בית ואלפי הצעירים שהצטרפו בשנות העשרים. העיר הלבנה ובתי הבאוהאוס – מעונות העובדים של שנות העשרים והשלושים. כיום מהיקרות לרכישה ולהשכרה בארץ

תחנה שניה: תחבורה עירונית -חפירות הרכבת הקלה וציר בגין

תחנה שלישית: קו התפר שכונת החשמל וציר בגין. סמים ,זנות ופליטים – צ’לנוב פינת הגדוד העברי. נעבור דרך רחוב הגדוד העברי, נדבר על שכונת נווה שאנן, ארכיטקטורה של מנורה והמפלצת שהשתלטה עליה – פרויקט התחנה המרכזית החדשה.

תחנה רביעית: מעורבות אזרחית – גינת לוינסקי והספרייה – נקודות החיכוך ונקודת המפגש, נדבר על מרכזי הקהילות הזרות בנווה שאנן, שפירא והתקווה ועל יוזמות אזרחיות לחיים משותפים.שכונת שפירא כדוגמא לחיים אלטרנטיביים בעיר, אקולוגיה, קומונות ודיור ציבורי.

יובל בורשטיין ­| היסטוריה-אדריכלות-סיפורים
מורה דרך מוסמך, מדריך טיולים .ומספר סיפורים המשלב את הסיפורים האישיים של האנשים שעשו היסטוריה.

המושבה האמריקאית – גרמנית, מתחם גן המסילה ומתחם תחנת הרכבת הראשונה

העיר שצמחה בחולות – נווה צדק ואחוזת בית: הרצל, שד’ רוטשילד, היציאה מחומות יפו, הקמת השכונה נווה-צדק, סיפורה של השכונה, המייסדים ודמויות חשובות נוספות שגרו בה, מבני הציבור, וסיפורים מהווי השכונה. סיפורה של אחוזת בית, מי הגה את הקמתה ומי היו מתיישביה הראשונים, מה היה החזון שהוביל אותם, המבנים הראשונים, דמויות מעניינות וסיפורים משנותיה הראשונות.