Spirit of Alma

הסתכלות מחוץ לקופסה

על אמנות, תרבות ויצירה

חנוך פיבן
בוגר School of Visual Arts בניו יורק, בעל סגנון דיוקנאות ייחודי לו, המשתמש בחפצים יום יומיים לאפיין דמויות ידועות בשדות התרבות והפוליטיקה. עבודותיו מתפרסמות זה שלושה עשורים במיטב כתבי העת בעולם: ‘טיים’ ו’ניוזוויק’ בארה”ב, ‘דר שפיגל’ ו’הלונדון טיימס’ באירופה. בשנת 1994 זכה במדליית זהב היוקרתית מטעם איגוד המאיירים של ניו יורק.

החומרים מהם אנו מורכבים: פיבן מספר על הדרך בה הגיע לפיתוח שיטת היצירה הייחודית לו, דרך של חיפוש ותהייה, משחקית באופייה, המהווה דוגמה חינוכית לדרך של חיפוש, התפתחות אישית ויצירה. ההרצאה תיתן דגש על כיצד תהליכים של חקר וחיפוש אישיים, יכולים להוביל לצמיחה, יצירתיות, גילוי פוטנציאלים חבויים ופיתוח אינדיבידואליות.

בסדנה המעשית המתקיימת בתום ההרצאה, המשתתפים מוזמנים ליצור בשיטה הנגישה לכל ושאינה דורשת ניסיון קודם באמנות. היצירה האמנותית היא במהותה כלי תקשורת ועל כן בבסיס המפגש והסדנה, עומד הצורך לחקור ולבטא תכנים, מחשבות ורגשות. הסדנה הקבוצתית מאפשרת העמקה והרחבה סביב נושא ערכי המשותף לקבוצת אנשים מסוימת. בתום שלב היצירה מתקיימת תערוכה ושיתוף היצירות ודיון על מהות וייחודיות תהליך היצירה.

עמוס אלנבוגן
קריקטוריסט, בוגר בצלאל, מרצה לעיצוב במכללות שנקר וספיר, מנחה סדנאות ובעל טור אישי ב”לאישה”.

לצחוק מחוץ לקופסא: כשהומור ויצירתיות נפגשים. תכנית אינטראקטיבית ומשעשעת, הפוסעת על הגבול הדק שבין צחוק לצחוק מתגלגל.

בתוכנית: מצגת קריקטורות מתערוכתו האחרונה במוזיאון הקומיקס בחולון, “קומיקסטנדאפ”- דיאלוג הומוריסטי עם הקבוצה ולוח הציור, מרתון חידות הגיון מאוירות על החיים, זוגיות ומה שבניהם והרצאת בזק הומוריסטית: “אז מה זה בעצם יצירתיות”.

יונתן הירשפלד
צייר ואוצֵר הכותב בנושאי תרבות, אמנות ופילוסופיה, בעיתונים ובכתבי עת.

היסטוריה של הגוף באמנות ישראלית

״הילדים הרעים״: תומרקין, ליפשיץ גרשוני.

על אמנים בעלי גישה מיוחדת ליהדות בעבודתם: מיכאל סגן כהן, אברהם אופק, משה גרשוני.

ורדית גרוס
אוצרת וכותבת על אמנות. מאז 2013 מנהלת את “ארטפורט”, מרכז אמנות וחממת אמנים בדרום תל אביב. יזמה והקימה את יריד ספרי האמן הראשון בישראל. כותבת על אמנות בעיתונים, התגוררה כעשור בניו יורק ועבדה שם כאוצרת של אמנות במרחב הציבורי.

מה הופך אמנות לישראלית?: בעוד שבתחילת דרכה האמנות הישראלית ניסחה חילוניות חדשה על ידי הפרדתה והרחקתה מהיהדות ומההיסטוריה המקומית, בעשורים האחרונים נוסחה אמנות ישראלית חדשה. דרך התבוננות בעבודות של אמנים ישראלים מתקופות שונות, ננסה לנסח איך נראית אמנות ישראלית כיום.

אמנות במרחב הציבורי: את פסלי המצביאים על הסוס החליפו בעשורים האחרונים עבודות אמנות עכשוויות המוצבות במרחב הציבורי. מה אנחנו יכולים לגלות דרכם על העיר שלא ידענו עליה קודם? מה אנחנו יכולים לגלות על עצמנו? דרך התבוננות בעבודות אמנות במרחב הציבורי בישראל ובחו”ל נשוחח על חוויה של חיפוש וגילוי, ועל כוחה של המילה הכתובה כשהיא יוצאת לרחובות.

ממכחול וקנבס למקלדת ומסך מחשב: האם הטכנולוגיה עוזרת לנו להתקרב לאמנות או דווקא מרחיקה אותנו ממנה? יותר ויותר תערוכות משתמשות כיום בכלים דיגיטליים וטכנולוגיים כדי להעצים את חווית האמנות, מקודי QR למשקפי מציאות מדומה, מאמנות אינטראקטיבית ל NFT. מה קורה בדרך לאמנות? מה קורה לצופה?

ניבי אלרואי
בוגרת לימודי תקשורת חזותית בבצלאל (2003), לימודי הדפס ב- Atelier Contrepoint בפאריס (2005) ותואר שני באמנות ב- School of Visual Arts בניו יורק (2007). הציגה תערוכות ומיצבים ברחבי הארץ ובעולם. זכתה בפרסים, מענקים ומלגות, השתתפה בתכניות רזידנסי ניו יורק ובישראל, נבחרה להיות האמנית האורחת של הפקולטה למדעים של האוניברסיטה העברית לשנת 2015-2016.

הלא יאמן פשוט ישנו: יצירה ותהליכי יצירה באמנות הישראלית העכשווית.

נופי גוף: על הגוף באמנות הישראלית עכשווית בעקבות “ספר הגוף” טוביה הרופא.

הטווח בין אמונה לחילוניות באמנות הישראלית

המאורות הגדולים, בעקבות היום הרביעי של הבריאה באמנות ישראלית עכשווית.

7 הרצאות שעוסקות בימי בריאה

עירד יוגב
מומחה בהערכת אמנות, תכשיטים ואוספים.

מאחורי הקלעים של עולם האספנות: מהי אספנות? כיצד מאשרים זיוף/מקוריות? כיצד קובעים את גילו של פריט וכיצד קובעים את ערכו. תמונה מפתיעה של וינסטון צ׳רצ׳יל, בשווי כרבע מיליון ליש”ט, הפכה לסלע מחלוקת בין אספנים אוצרים ובתי מכירות. מה עלה בגורלה? האם זכתה לאישור מקוריות ונמכרה? פתרון החידה בהרצאה.

נעמה בנזימן
מאיירת וסופרת, זוכת עיטור “אנדרסן” ופרס משרד התרבות ומוזיאון ישראל לאיור.

יום הולדת, יער ושני ארנבים – על איור בספרים: מה תפקידם של האיורים בספרים? במפגש נתבונן ביחד בספרים מאוירים, נבין את תפקידם בספרים ונבדוק אם אפשר לספר סיפור באיורים בלבד, ללא מילים. משולב בתרגיל בו יוצרים דימוי למילה שבוחרים.

רחל גץ סלומון
מעצבת וחוקרת אופנה, בוגרת המחלקה לאופנה בבצלאל, אספנית אופנה ואוצרת, מלמדת עיצוב בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. מנחה את פודקאסט האופנה “מתלבשות על זה”, ובעלת פינה קבועה בתוכנית “סוכן תרבות” בהנחיית קובי מידן.

למה לי עוד בגד עכשיו?: מה דוחף ומניע אותנו לקנות עוד ועוד בגדים- האם מדובר בצורך פרקטי?

גברים ממאדים ונשים גם: תופעת אימוץ בגדים ואקססוריז “נשיים” על ידי גברים הולכת ותופסת תאוצה, האם ההיסטוריה חוזרת ובקרוב נתחיל לראות גברים במלמלות ועקבים?

סינדרום סינדרלה: מה הקטע שלנו עם נעליים? האם באמצעות הנעל אנחנו יכולים לדעת הכל על האדם העומד מולנו? מה ההבדל בין בגדים לנעלים ואיך כל זה קשור לסקס.